အွ္ဆံင္းလာဆာ္ကို၀္ဟွာေဍ...
႓ုဂ္ထင္းထါင္ လာခုဂ္ခါင္ၟစူးယုိ၀္ ဟွယ့္စါင္းကုိဲ႓း ထုိင့္ဖူၟ၀ါဲသယ္လု္ဖး ေဏ၀္ၟ႓းလာၟ ဆု္သာထံင္ဏါင္း ဏင္စယ္အု္ဟွင္ၟ လု္ skykaren ႓ု္လ၀့္ဖုိင္ မာေဏ၀္ၟထဟွံင္ ေဍာဟ္လင္ထါင္ အု္သင့္ ဍဳဂ္လင္႓းယုိ၀္ေဆ၀္ၟလွ္။
ဖႜံဳဆုိဒ္ေဖါဟ္လာခုဂ္ခါင္စူး ထူ႔ရူ႕ယုိ၀္ ကာလာစါင္းထင္း တာကစၥတန္ မူၟထင္းလု္ဖါခ၀့္ (BC-1864)၊ ကာလာလု္ထံင္ဍာ္႓း တိ႓က္ခါန္ၟဖုိင္ (BC-1866) ဏိင္း၊ ထံင္ၟထီ့ခါန္ၟဏီ့႓ိင္းအု္႓ုိင္ဆုိင္ဏွ္ အွ္ပု္ထုက္ေ၀့(ဏီ့)ဏိင္းခါ့ ကို၀္ေ၀့ ကႏၱာရ၀တီ ႓ီက်ံင္ကိက္ေခႜါဟ္ ထီ့ေဆ၀္ေမံယြာ ဆု္လင္ဍာဏွ္ ကဲထင္းေ၀့လာခုဂ္ခါင္စူး ဆု္ဖၚဆု္မာ (BC-1865) ဏိင္းခါ့ဏွ္ေဆ၀္လွ္။
ေဍာဟ္ေထာတ္ေနာတ္၀း ေယွာတ္၀ီးလာၟၟၟအင္းသံင္းဆ၀့္ပ၀္ပ်ဳက္ေ၀့ဏွ္ဟွး….
.ႃပႜဴးလာဟွယ့္ထါင္ ဟွယ့္ထါင္ ဟွယ့္ထါင္အွ္လု္ဟွိင္း၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္လု္ဃွင့္၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ေဍေမာ၀္ၟဖါၟ၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ေဍဖူၟ၀ါဲ၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ေဍထီသို၀္၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ လု္ဍံဳတု္၀ါန္႔၊ အွ္႓းေခါဟ္လံင္ဆုဂ္လု္ေဃွ၀္၊ အွ္႓းမိင္လးကႜာလု္ေဃွ၀္၊ အွ္႓းသြးေခါဟ္လံင့္ထာ္လု္ေဃွ၀္၊ အွ္႓းဍံဳလင့္ဖင့္က်ာလု္ေဃွ၀္၊ ဏယ္မိင္လု္ေဃွ၀္၊ ဏယ္ဖႜိဳ၀္လု္ေဃွ၀္၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ကံု၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ရံု႕ လု္ဟွိင္းလု္ဃွင့္၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ေဍေမာ၀္ၟဖါၟဖူၟ၀ါဲ ကို၀္စုိ၀္ေဍပႜဴးလာ ဟွယ့္ထါင္ ဟွယ့္ထါင္႗။
မု္ခါင္စူးဏွ္ဍ၀္ ခါြဖုိင္တာင္လင္ေ၀့ဍး ေမ၀္ထံုဍဴး ႏဦု႔ဍဴး၊ ေမ၀္အါင္ထံင္ ႏဦု႔႓ိင္း၊ သာကဲုသး ႏဦု႔ဖႜံဳး၊ ဆီ့ေဖါဟ္ ႏဦု႔ကုဂ္၊ ဖ၀့္၀ီၟလး ႏဦု႔ထါင္၊ လူးအြာယါင္ ႏဦု႔ယါင္၊ ထီ့လု္ထဦု႔ခံု ႏဦု႔မိင္ဏွ္လွ္။ ခါင္ၟစူးဟွင္ၟ ႓းဆူ႔လင္ ႏဦု႕မိင္ဍဳဂ္ပါင္ဏွ္ မြာဲ႓းဏွ္လယ့္စာ္႓ို၀္ ေကာ၀္ၾကင္ဟု္မႝီၟမူးခါြ႕လုက္ဆိင့္လု္ဖး အွ္ေ၀့ဍး မူၟႏဦု႕မူၟအု္ေခါဟ္က်ံင္ ပါလၜလင္ေ၀့ ဟု္ႏဦု႕မူး၊ ဟု္ႏဦု႕ခါြ႕ ႏဦု႔ဟွာဏွ္ေဆ၀္လွ္။
ေမ၀္ထံုဍဴး ႏဦု႕ဍဴး၊ ေမ၀္ထံင္ႏဦု႔ထံင္သယ္ဏွ္ဍ၀္ မြာဲေ၀့ဍး၀ီးလာႏဦု႕ဟွာဟု္စၚ ေမံသးဆု္ေသွ္ယာ၊့ ဏါၟဆု္ေသွ္ယာ့၊ ႏုိ၀္ေဖႜ၀္ဆု္ေသွ္ယာ့၊ ဏင့္ဆာဆု္ေသွ္ယာ့၊ သုင္းသာအွ္လင္ၟဍာ ႏဦု႔မိင္ဏွ္လွ္။
(၁)ေ႓့ေမ၀္ထံုဍဴးအွ္ကံု ဆိက္ပႝိက္သုိ၀္ ေဖါဟ္လီလု္ဖး အွ္ကံုအွ္ရံု႕ သၞ၀့္ဃွဴ႕ဃွင္အွ္ တု္တြယ္စူးဆိက္ပႝိက္လာၟကို၀္႓ႜင္ေဍ…။
(၂)ေ႓့ေမ၀္ထံင္ဏီ့႓ံင္းကာထိက္သာသို၀္ ေမာ၀္ၟထာ္ ဖါၟထာ္ ေဖါဟ္လီဏီ့ခ၀့္လု္ဖး လင္ဖါဆိင္းျပာလု္ေဃွ၀္၊ အွ္ကာထိက္သာကို၀္ဆုိ၀္ေဍ…။
(၃)ေ႓့သာကဲုသးသို၀္ ထုိင့္ဖူ.၀ါဲ ေမာ၀္ၟထာ္ ဖါၟထာ္လု္ဖး အဲကဲုေလာဟ္သာ၊ သာကဲုေလာဟ္သာ၊ သာထိင္ၟေလာဟ္သာ၊ သုင္းသာဆါင္းကၚလု္အွ္ သုင္းသာဆုိင့္လာၟ ကို၀္႓ႜင္ေဍ….။
(၄)ေ႓့ဆီ့ေဖါဟ္သို၀္ မဲထင္းလု္ေမ့ထာ္ လင္ေထံလု္အွိ၀္ အု္၀ီ.လင္လု္အုိ၀္ အု္လးထင္း အု္ေဖါဟ္ထင္းေဆ၀္ၟ၊ အ္ုေဖါဟ္ေဍာဟ္ထင္းယွာၟထင္း ဟူၟထင္းေ၀့ဍးကုိ၀္႓ႜင္ေဍ…။
(၅)ေ႓့ဖ၀့္၀ီၟသို၀္ ဍိင္ယိက္ထင္း ဍိင္ႏုိင္ၟမုိင့္စြးထင္းသို၀္ ေဖါဟ္လီေမာ၀္ၟထာ္ ဖါၟထာ္လု္ဖး ဍိင္ယိက္ထင္း လင္ေဖါဟ္လင္လီ ထု္ယ၀္.ျပာထာ့ အု္ရၜႏိုင္ၟမုိင့္ဍးေ၀့ ကို၀္႓ႜင္ေဍ…။
(၆)ေ႓့ထီ့ခႜိင္းသို၀္ ေဖါဟ္လီေမာ၀္ၟထာ္ ဖါၟထာ္သယ္လု္ဖး အွ္ဆံင္းအွ္ခႜါင့္၊ ယွဴးခႜိင္း႓ွ္ယ၀့္လာ.ကို၀္ဆုိ၀္ေဍ…။
(၇)ေ႓့လူးအြာသို၀္ ေမာ၀္ၟထာ္ ဖါၟထာ္ေဖါဟ္လီသယ္လု္ဖး သုင္းသာေဟွ၀္အြာလာၟကို၀္ဟွာေဍ၊ ဆု္ဖၚဆု္မာလု္အု္ေဟွ၀္အြာဏွ္ မာပၱံင္ကဲလာၟဆာ္ ကို၀္ဆုိ၀္ေဍ….။
ေဍာဟ္ေထာတ္ေနာတ္၀း ေယွာတ္၀ီးလာဟွံင္ သုင္းေကသာယွာၟ ေမာ၀္ၟေဍာဟ္မာန္ထ၀့္သယ္ဏွ္ ကိက္လင္ေ၀့ လူးယါင္ ခဦု႕ (ခြ)ထင္းစးေခါဟ္ ေဆာတ္ဖးရာဓနာၟ ခါင္.ေဖွ္စူးဏွ္ေဆ၀္ၟလွ္။
ႃပႜဴးလာ ဟွယ့္ထါင္ ဟွယ့္ထါင္၊ အွ္႓းေခါဟ္လံင္ဆုဂ္လု္ေဃွ၀္၊ အွ္႓းမိင္လးကႜာလု္ေဃွ၀္၊ အွ္႓းသြးေခါဟ္လု္ေဃွ၀္၊ အွ္႓းလံင့္ထာ္လု္ေဃွ၀္၊ အွ္႓းဍံဳလင့္လု္ေဃွ၀္၊ အွ္႓းဖင့္က်ာလု္ေဃွ၀္၊ ဏယ္မိင္လု္ေဃွ၀္၊ ဏယ္ဖႜိဳ၀္လု္ေဃွ၀္၊ ဏယ္႓းဏင္ၟလ၀့္လု္ေဃွ၀္၊ ဏယ္႓းဏင္ၟခႜယ္လု္ေဃွ၀္၊ ဏယ္႓းခႜံဳးဆါင္းလု္ေဃွ၀္၊ ဏယ္႓းက်ာမာန္လု္ေဃွ၀္၊ ဟွယ့္ထါင္လု္ဍံဳ၊ ဟွယ့္ထါင္လု္တု္၀ါန္႔၊ ဟွယ့္ထါင္လု္ဟွိင္း၊ ဟွယ့္ထါင္လု္ဃွင့္၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ ေဍေမာ၀္ၟဖါၟ၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ေဍဖူၟ၀ါဲ၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ ေဍ႓ုဂ္ထိင္ၟဆါင့္ဆာ၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ေဍထီသို၀္၊ ဟွယ့္ထါင္သုင္းဃွဳဲ႕သာယြာ၊ ဏင့္ဆာၟဆံင္းခႜါင့္၊ အါင္းလံုၟေထံဖါ၊ အါင္းထာေထံ၊ ဆံင္းေ႓့ခႜီ႕ ဖႜိဳ၀္ေ႓့ဖႜါၟ၊ ဟွယ့္ထါင္ေဆာတ္ေဆ၀္၊ ဟွယ့္ထါင္ေဆာတ္ဓံင့္၊ ဟွယ့္ထါင္ေဆာတ္မႝိက္သိင္ၟလာ့၊ ဟွယ့္ထါင္ေဆာတ္ဆု္ေသွ္ဆု္႓း၊ ဟွယ့္ထါင္ဟွယ္ဆု္ဖၚဆု္မာ၊ ဟွယ့္ထါင္ကုက္ကု္လံု႕ကါင္ကာ၊ ဟွယ့္ထါင္ပၱံင္ဆု္ဖၚဆု္မာ၊ ဟွယ့္ထါင္တာင္ေဍာဟ္ ေမာ၀္ၟဖါၟ၊ ဟွယ့္ထါင္တာင္ေဍာဟ္ဟွိင္းဃွင့္၊ ဟွယ့္ထါင္တာင္ေဍာဟ္ဍံဳတု္၀ါန္႔၊ ဟွယ့္ထါင္တာင္ေဍာဟ္အု္ဆုိဒ္အု္ဆ၊ ကဲလာၟေ၀့ကို၀္႓ႜင္ေဍ...႗။
ပ်ဳင္းေထံခြိက္လူးထုိ၀္ဟွံင္ အင္းမာေဏ၀္ၟေမ၀္လု္စယ္ ေမ၀္အါင္ သာကဲုသး ဆီ့ေဖါဟ္သယ္ေဍလူးထုိ၀္ဏွ္ ေဆာတ္ဖးပ်ဳက္ေ၀့….ႃပႜဴးလာ ဟွယ့္ထါင္ ဟွယ့္ထါင္ ဟွယ့္ထါင္အွ္ လု္ေခါဟ္ထီးေခါဟ္ဍံင္ယုိ၀္၊ ေခါဟ္အြာယင္လူးထုိ၀္…႗ ဍီးထင္းေ၀့ေမ၀္သယ္ ေခါဟ္ဍံင္လံင္ဏွ္ဟွံင္ ခါင္ၟစူးဟွံင္ေ၀့ဍးေဆ၀္ၟလွ္။
ဖႜံဳဆုိဒ္ေဖါဟ္သီး လု္ဏိင္းလု္႓ႜင္ လာခုဂ္ဖုိင္ ကို၀္ဍံဳကို၀္တု္၀ါန္႔ေဍ ခါင္ၟကံုစူးေဆာတ္၀ီးလာ ဆု္ပု္ေယာတ္ဏွ္ လု္ဏိင္းလု္႓ႜင္ ဍးကံုေလာဟ္သာေဖါဟ္လီသယ္ ဟွယ့္ထါင္အွ္ကံု အွ္လာၟေအဃွဴ႕ဃွင္၊ အွ္လာၟသုင္းေအေဟွ၀္၊ သာေအဖါန္၊ ဆု္ဟွယ့္လ၀္ဏွ္ ဏယ္ယ၀့္႓းလု္ေဃွ၀္၊ ပ်ဳက္လာၟေမာ၀္ၟဖါၟ ထူ႕ရူ႕မုင္ၟ႓်ာ ေကႜစိုဒ္ကုက္လာၟ ကု္လံု႕ကါင္ကာ၊ ေဍာဟ္ယွာၟထင္းထ၀့္၊ ယုက္ထ၀့္လာၟ ထံင္ၟသာယွာၟေခါဟ္အြာ၊ အင္းသံင္းဆ၀့္ပ၀္ လ၀္ဟွိဳင့္ေဖါဟ္လီ ရာဓနာၟေဖွ္ေ၀့ မြာဲ႓ို၀္လွ္။
ေမာ၀္ၟဖါၟ သုင္းေကသာယွာၟလု္ဖး အင္းသံင္းဆ၀့္ပ၀္ လ၀္ဟွိဳင့္မာေလာဟ္၀ယ္ ေဖါဟ္လီစူးေခါဟ္လံင္ ခါင္ၟေဖွ္ေဍလူးအြာ လု္ဏိင္းလု္႓ႜင္ လာခုဂ္ဖုိင္ ကို၀္ဏိင္းေဍဏွ္ ကဲထင္းေ၀့ လာခုဂ္ခါင္ၟစူး လင္ေဖါဟ္လင္လီ အု္ထ၀္ထ၀္ အွ္လင္ေထံေဏ၀္ၟမိင္ေ၀့ ထူ႕ရူ႕လု္မိင္ဏွ္ေဆ၀္ၟလွ္။
မူ.ယံင့္ဖါန္
၀ါေခါင္လခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့မဂၤလာပြဲ သမုိင္းအက်ဥ္း
ကရင္အမ်ဳိးသားမ်ား၏ မဂၤလာရွိေသာ ရုိးရာဓေလ့မ်ားအနက္ ကရင့္ရုိးရာ၀ါေခါင္လ ခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့ မဂၤလာပြဲေတာ္ အလြန္မြန္ျမတ္ေသာ ရုိးရာပြဲေတာ္တစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ ဤမဂၤလာပြဲေတာ္သည္ ဘာသာေရးပြဲေတာ္တစ္ခုမဟုတ္ပါ။ ေရွးဘုိးေဘးဘီဘင္ ကရင္လူၾကီးမ်ား၏ အဆုိအမိန္ ့အရ ၀ါေခါင္လသည္ မေကာင္းဆုိး၀ါးမ်ား၏ ျမဴးတူးေပ်ာ္ပါးသည့္ လရာသီျဖစ္သည္။ ထုိမေကာင္းဆုိး၀ါး ၀ိဉာဥ္(လိပ္ျပာ)မ်ားသည္ လူသားတုိ ့၏ ၀ိဉာဥ္ (လိပ္ျပာ)မ်ားထံ ခုိ၀င္ ပူးကပ္မႈျပဳတတ္သည့္အေပၚ လူသားမ်ား၏ ၀ိဉာဥ္ (လိပ္ျပာ)ႏွင့္ ပူးကပ္ကၽြမ္း၀င္မည္ကုိ အလြန္စုိးရြံသျဖင့္ မိဘဘုိးဘြားမ်ားမွာ သားသမီးေျမးျမစ္မ်ား၏ ၀ိဉာဥ္ (လိပ္ျပာ)ကုိ ေခၚျပီး သန္ ့ရွင္းျဖဴစင္သည့္ ခ်ည္ျဖဴျဖင့္ တုတ္ခ်ည္ ခ်ဳပ္ေႏွာင္လုိက္ျခင္းျဖစ္သည္။
ကရင္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ ျမန္မာျပည္ဟု ယခုေခၚဆုိေသာေဒသသုိ ့ မေရာက္ရွိလာမွီအခ်ိန္ကာလကတည္းကပင္ မြန္ဂုိးလီးယားႏုိင္ငံရွိ ကုန္းျပင္ျမင့္မွေန၍ ကရင့္ရုိးရာခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့အဂၤလာပြဲေတာ္ကုိ ႏွစ္စဥ္ ဆင္ႏႊဲလာခဲ့ၾကပါသည္။ ဟုိးေရွးေခတ္ ဘုိးေဘးဘီဘင္မ်ားသည္ ယခုေခတ္ ကၽြႏု္ပ္တုိ ့ေခတ္ကာလ လူမ်ားႏွင့္ အလြန္ကြဲျပားျခားနားစြာျဖင့္ အသက္ရွည္ၾကာၾကပါသည္။ ေခတ္မွီေဆး၀ါးမ်ားကုိ ရယူသုံးစြဲျပီး အသက္ရွည္ၾကာၾကျခင္းမဟုတ္ေခ်။ ထုိသုိ ့ အသက္ရွည္ၾကာၾကသည့္အတြက္ (ေဖါဟ္လု္ဆီ့ – လီလု္ယာ) (သားသမီးတက်ိတ္ ေျမးတရာ) ဟူ၍ ဘုိးဘြားမ်ား ေျပာစမွတ္ရွိသည္ကုိ ေတြ ့ ရွိမွတ္သားမိပါသည္။ အဆုိပါအဆက္ဆက္ အမ်ားအျပားေသာ သားသမီးမ်ားသည္ နိယာမအရ အခ်ိန္တန္အရြယ္ေရာက္ အိမ္ေထာင္သားေမြးျပဳၾကျပီး ေရာၾကည္ရာ၊ မ်က္ႏုရာ မိမိတုိ ့ ကၽြမ္းက်င္ခုံမင္သည့္ လုပ္ငန္းအစုစုျဖင့္ အရပ္ေဒသအသီးသီးသုိ ့ထြက္ခြါလႈပ္ရွား အသက္ေမြး၀မ္းျပဳၾကသည့္အခါ မိဘဘုိးဘြားမ်ားႏွင့္ အလွမ္းေ၀းကြာၾကျပီး မြန္ဂုိးလီးယားသားအႏြယ္၀င္ မ်ားႏွင့္ ထုိင္း၊ တရုတ္အႏြယ္၀င္လူမ်ဳိးမ်ားတုိ ့ႏွင့္အတူ ေရာေႏွာေနထုိင္လာၾကသည့္အတြက္ မိဘဘုိးဘြားမ်ားက မိမိ၏ သားသမီးေျမးျမစ္မ်ား ကြဲျပား ေပ်ာက္ကြယ္သြားမည္ကုိ စုိးရိမ္ပူပန္ၾက၍ ၀ါေခါင္လျပည့္ေရာက္သည့္အခါ တနယ္တေက်းသုိ ့ေနထုိင္ၾကသည့္ သားသမီးေျမးျမစ္မ်ား၏ စီးပြားေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရး အစရွိသည္အားျဖင့္ မည္ကဲ့သုိ ့ ျဖစ္ရွိေနသည္မ်ားကုိ ကုိယ္တုိင္ကုိယ္က် ေတြ ့ျမင္သိရွိႏုိင္ရန္ႏွင့္ စီမံေဆာင္ရြက္ေပးႏုိင္ရန္အတြက္ စုစည္းကာ တခ်ိန္တေနရာတည္း၌ပင္ လုိအပ္သလုိ စီမံေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းျဖစ္ပါသည္။ သားသမီးေျမးျမစ္မ်ားအတြင္း အျပန္အလွန္ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးျပီး စိတ္၀မ္းကြဲျပားမႈမရွိေစရန္ တစုတစည္းတည္း ဆုံးမဩ၀ါဒေပးႏုိင္ရန္လည္း ျဖစ္ပါသည္။
ကရင္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ ေရၾကည္ရာ၊ မ်က္ႏုရာ ျမန္မာျပည္သုိ ့ ဆင္းသက္ထြက္ခြါလာၾကသည့္အခါ အုပ္စုခြဲ၍ “ေမာ၀္ထၚ”(အမိဘက္) “ဖါထၚ” (အဖဘက္)အုပ္စုႏွစ္စု ျဖစ္ေပၚခဲ့ၾကသည္။ ထုိသုိ ့အုပ္မကြဲမွီကတည္းက တဦးႏွင့္တဦး ျပန္လည္မွတ္မိေစရန္ႏွင့္ အခ်င္းခ်င္း အသိအမွတ္ျပဳေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္ေရးကုိ ရည္ရြယ္ျပီး မိဘဘုိးဘြားမ်ားျဖစ္သည့္ ကရင့္ေခါင္းေဆာင္မ်ားက မိမိ၏ လက္ေကာက္၀တ္အသီးသီးတြင္ အမွတ္သညာအျဖစ္ ခ်ည္ဖြဲ ့ေႏွာင္ေပးခဲ့ၾကသည္။ ကရင္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ ကုိဘီသႏၱာရအား ျဖတ္သန္းရာတြင္ မုိးအမ်ားဆုံးရြာေသာလျဖစ္သည့္ ၀ါေခါင္လတြင္ ျဖတ္သန္းလာခဲ့ၾကသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ သဲကႏၱရအား ျဖတ္သန္းရာတြင္ မုိးမ်ားရြာသည့္အတြက္ အပူဒဏ္ခံႏုိင္ျခင္း၊ ေသာက္သုံးေရမ်ား အလြယ္တကူ ရရွိျခင္းတုိ ့ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ထုိသုိ ့ သဲကႏၱရာမျဖတ္သန္းမွီ တဦးႏွင့္တဦး ျပန္လည္မွတ္မိၾကေစရန္ ရည္ရြယ္၍ လက္ေကာက္၀တ္တြင္ အမွတ္အသားအျဖစ္ ခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့ေႏွာင္ေပးျခင္းျဖစ္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ ထုိ ့အျပင္ ၀ါေခါင္လတြင္ ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့သည္ လယ္ယာလုပ္ငန္းခြင္အတြင္းသုိ ့၀င္ ေရာက္လုပ္ကုိင္ၾကသည့္ အခ်ိန္အခါျဖစ္သည့္အေလွ်ာက္ အလြန္ပင္ပန္းသျဖင့္ မေကာင္းဆုိး ၀ါးမ်ား ပူးကပ္သည့္အခါ လူ၏ခႏၶာကုိယ္၌ရွိေသာ ၀ိဉာဥ္ (လိပ္ျပာ)မ်ား လႊင့္ပါးမသြားေစဘဲ အစားအေသာက္မ်ားမ်ား ပုိမုိစားသုံးႏုိင္ရန္ရည္ရြယ္၍ ခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့ျခင္း ျပဳလုပ္ၾကသည္ဟု ယုံၾကည္ၾကသည္။
ကရင္ရုိးရာခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့မဂၤလာပြဲေတာ္သည္ စင္စစ္အားျဖင့္ အလြန္ေကာင္းျမတ္သည့္ အႏွစ္သာရႏွင့္ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား ပါရွိပါသည္။ ကရင္လူမ်ဳိးသည္ စိတ္ထားျဖဴစင္သန္ ့ရွင္းျပီး၊ ကံတရားအေပၚ သက္၀င္ယုံၾကည္အားကုိးေသာ လူမ်ဳိးတမ်ဳိးျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ အစဥ္သျဖင့္ ကံေကာင္းအေၾကာင္းလွေစရန္ႏွင့္ မေကာင္းသည့္အေၾကာင္းတရားမ်ား ၾကဳံေတြ ့ ခံစားရျခင္းမ်ဳိး မရွိေစရန္အတြက္ မိဘဘုိးဘြားမ်ားမွ ေမတၱာပုိ ့သ ဆုေတာင္းပထနာ ျပဳေပးျခင္းလည္းျဖစ္ပါသည္။ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဆုိရပါလွ်င္ ကရင္အမ်ဳိးသားထုအတြင္း စည္းလုံးညီညြတ္စြာျဖင့္ ေနထုိင္လႈပ္ရွားျခင္း၊ ေကာင္းျမတ္သည့္ ကုိယ္က်င့္တရားႏွင့္ျပည့္စုံရန္ အားထုတ္ၾကဳိးပမ္းေစျခင္း၊ မိမိ၏အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓါတ္မ်ား ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္မ်ား တုိးတက္ပြားမ်ား ရွင္သန္ႏုိးၾကားေစျခင္းမ်ားကုိ ျပည္လည္လွစ္ဟႏုိးဆြေပးသည့္ ကရင့္ရုိးရာ ၀ါေခါင္လ ခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့ မဂၤလာပြဲေတာ္ကုိ အစဥ္အလာမပ်က္ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္း က်င္းပလုပ္ေဆာင္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ကရင့္ရုိးရာ၀ါေခါင္လ ခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့မဂၤလာပြဲေတာ္သည္ ေတာင္ေပၚ၊ ေျမျပန္ ့ ကရင္တစ္မ်ဳိးသားလုံး၏ မဂၤလာရွိေသာေန ့ၾကီးတေန ့ ျဖစ္ပါသည္။ ဤကဲ့သုိ ့ ကရင္မိဘဘုိးဘြာားမ်ား၏ တစ္ခုတည္းေသာ ရုိးရာအေမြအႏွစ္ၾကီးျဖစ္ျပီး ကရင္အမ်ဳိးသားအားလုံး၏ စည္းလုံးညီညြတ္ေရးကုိ တည္ေဆာက္ေပးခဲ့ေသာ ေန ့ၾကီးတေန ့ လည္းျဖစ္ပါသည္။
ကရင့္ရုိးရာ၀ါေခါင္လ ခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့မဂၤလာပြဲေတာ္သည္ ၀ါေခါင္လဆန္း ၁ ရက္မွ ၁၅ ရက္ လျပည့္ေန ့အထိ ႏွစ္စဥ္ က်င္းပလုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကျပီး လမည့္ ကရင့္သကၠရာဇ္ ၂၇၄၈ ခုႏွစ္၊ ၀ါေခါင္လဆန္း ၁၅ ရက္ လျပည့္ေန ့တြင္ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပမွ ကရင္အမ်ဳိးသားမ်ား ၀ါေခါင္လခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့မဂၤလာပြဲေတာ္အား စည္ကားသုိက္ျမဳိက္စြာက်င္းပလုပ္ေဆာင္မည္ျဖစ္ပါသည္။
ဖားစည္သံမွ ကူးယူတင္ၿပထားသည္။
ဖါးစည္သံ
႓ုဂ္ထင္းထါင္ လာခုဂ္ခါင္ၟစူးယုိ၀္ ဟွယ့္စါင္းကုိဲ႓း ထုိင့္ဖူၟ၀ါဲသယ္လု္ဖး ေဏ၀္ၟ႓းလာၟ ဆု္သာထံင္ဏါင္း ဏင္စယ္အု္ဟွင္ၟ လု္ skykaren ႓ု္လ၀့္ဖုိင္ မာေဏ၀္ၟထဟွံင္ ေဍာဟ္လင္ထါင္ အု္သင့္ ဍဳဂ္လင္႓းယုိ၀္ေဆ၀္ၟလွ္။
ဖႜံဳဆုိဒ္ေဖါဟ္လာခုဂ္ခါင္စူး ထူ႔ရူ႕ယုိ၀္ ကာလာစါင္းထင္း တာကစၥတန္ မူၟထင္းလု္ဖါခ၀့္ (BC-1864)၊ ကာလာလု္ထံင္ဍာ္႓း တိ႓က္ခါန္ၟဖုိင္ (BC-1866) ဏိင္း၊ ထံင္ၟထီ့ခါန္ၟဏီ့႓ိင္းအု္႓ုိင္ဆုိင္ဏွ္ အွ္ပု္ထုက္ေ၀့(ဏီ့)ဏိင္းခါ့ ကို၀္ေ၀့ ကႏၱာရ၀တီ ႓ီက်ံင္ကိက္ေခႜါဟ္ ထီ့ေဆ၀္ေမံယြာ ဆု္လင္ဍာဏွ္ ကဲထင္းေ၀့လာခုဂ္ခါင္စူး ဆု္ဖၚဆု္မာ (BC-1865) ဏိင္းခါ့ဏွ္ေဆ၀္လွ္။
ေဍာဟ္ေထာတ္ေနာတ္၀း ေယွာတ္၀ီးလာၟၟၟအင္းသံင္းဆ၀့္ပ၀္ပ်ဳက္ေ၀့ဏွ္ဟွး….
.ႃပႜဴးလာဟွယ့္ထါင္ ဟွယ့္ထါင္ ဟွယ့္ထါင္အွ္လု္ဟွိင္း၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္လု္ဃွင့္၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ေဍေမာ၀္ၟဖါၟ၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ေဍဖူၟ၀ါဲ၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ေဍထီသို၀္၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ လု္ဍံဳတု္၀ါန္႔၊ အွ္႓းေခါဟ္လံင္ဆုဂ္လု္ေဃွ၀္၊ အွ္႓းမိင္လးကႜာလု္ေဃွ၀္၊ အွ္႓းသြးေခါဟ္လံင့္ထာ္လု္ေဃွ၀္၊ အွ္႓းဍံဳလင့္ဖင့္က်ာလု္ေဃွ၀္၊ ဏယ္မိင္လု္ေဃွ၀္၊ ဏယ္ဖႜိဳ၀္လု္ေဃွ၀္၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ကံု၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ရံု႕ လု္ဟွိင္းလု္ဃွင့္၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ေဍေမာ၀္ၟဖါၟဖူၟ၀ါဲ ကို၀္စုိ၀္ေဍပႜဴးလာ ဟွယ့္ထါင္ ဟွယ့္ထါင္႗။
မု္ခါင္စူးဏွ္ဍ၀္ ခါြဖုိင္တာင္လင္ေ၀့ဍး ေမ၀္ထံုဍဴး ႏဦု႔ဍဴး၊ ေမ၀္အါင္ထံင္ ႏဦု႔႓ိင္း၊ သာကဲုသး ႏဦု႔ဖႜံဳး၊ ဆီ့ေဖါဟ္ ႏဦု႔ကုဂ္၊ ဖ၀့္၀ီၟလး ႏဦု႔ထါင္၊ လူးအြာယါင္ ႏဦု႔ယါင္၊ ထီ့လု္ထဦု႔ခံု ႏဦု႔မိင္ဏွ္လွ္။ ခါင္ၟစူးဟွင္ၟ ႓းဆူ႔လင္ ႏဦု႕မိင္ဍဳဂ္ပါင္ဏွ္ မြာဲ႓းဏွ္လယ့္စာ္႓ို၀္ ေကာ၀္ၾကင္ဟု္မႝီၟမူးခါြ႕လုက္ဆိင့္လု္ဖး အွ္ေ၀့ဍး မူၟႏဦု႕မူၟအု္ေခါဟ္က်ံင္ ပါလၜလင္ေ၀့ ဟု္ႏဦု႕မူး၊ ဟု္ႏဦု႕ခါြ႕ ႏဦု႔ဟွာဏွ္ေဆ၀္လွ္။
ေမ၀္ထံုဍဴး ႏဦု႕ဍဴး၊ ေမ၀္ထံင္ႏဦု႔ထံင္သယ္ဏွ္ဍ၀္ မြာဲေ၀့ဍး၀ီးလာႏဦု႕ဟွာဟု္စၚ ေမံသးဆု္ေသွ္ယာ၊့ ဏါၟဆု္ေသွ္ယာ့၊ ႏုိ၀္ေဖႜ၀္ဆု္ေသွ္ယာ့၊ ဏင့္ဆာဆု္ေသွ္ယာ့၊ သုင္းသာအွ္လင္ၟဍာ ႏဦု႔မိင္ဏွ္လွ္။
(၁)ေ႓့ေမ၀္ထံုဍဴးအွ္ကံု ဆိက္ပႝိက္သုိ၀္ ေဖါဟ္လီလု္ဖး အွ္ကံုအွ္ရံု႕ သၞ၀့္ဃွဴ႕ဃွင္အွ္ တု္တြယ္စူးဆိက္ပႝိက္လာၟကို၀္႓ႜင္ေဍ…။
(၂)ေ႓့ေမ၀္ထံင္ဏီ့႓ံင္းကာထိက္သာသို၀္ ေမာ၀္ၟထာ္ ဖါၟထာ္ ေဖါဟ္လီဏီ့ခ၀့္လု္ဖး လင္ဖါဆိင္းျပာလု္ေဃွ၀္၊ အွ္ကာထိက္သာကို၀္ဆုိ၀္ေဍ…။
(၃)ေ႓့သာကဲုသးသို၀္ ထုိင့္ဖူ.၀ါဲ ေမာ၀္ၟထာ္ ဖါၟထာ္လု္ဖး အဲကဲုေလာဟ္သာ၊ သာကဲုေလာဟ္သာ၊ သာထိင္ၟေလာဟ္သာ၊ သုင္းသာဆါင္းကၚလု္အွ္ သုင္းသာဆုိင့္လာၟ ကို၀္႓ႜင္ေဍ….။
(၄)ေ႓့ဆီ့ေဖါဟ္သို၀္ မဲထင္းလု္ေမ့ထာ္ လင္ေထံလု္အွိ၀္ အု္၀ီ.လင္လု္အုိ၀္ အု္လးထင္း အု္ေဖါဟ္ထင္းေဆ၀္ၟ၊ အ္ုေဖါဟ္ေဍာဟ္ထင္းယွာၟထင္း ဟူၟထင္းေ၀့ဍးကုိ၀္႓ႜင္ေဍ…။
(၅)ေ႓့ဖ၀့္၀ီၟသို၀္ ဍိင္ယိက္ထင္း ဍိင္ႏုိင္ၟမုိင့္စြးထင္းသို၀္ ေဖါဟ္လီေမာ၀္ၟထာ္ ဖါၟထာ္လု္ဖး ဍိင္ယိက္ထင္း လင္ေဖါဟ္လင္လီ ထု္ယ၀္.ျပာထာ့ အု္ရၜႏိုင္ၟမုိင့္ဍးေ၀့ ကို၀္႓ႜင္ေဍ…။
(၆)ေ႓့ထီ့ခႜိင္းသို၀္ ေဖါဟ္လီေမာ၀္ၟထာ္ ဖါၟထာ္သယ္လု္ဖး အွ္ဆံင္းအွ္ခႜါင့္၊ ယွဴးခႜိင္း႓ွ္ယ၀့္လာ.ကို၀္ဆုိ၀္ေဍ…။
(၇)ေ႓့လူးအြာသို၀္ ေမာ၀္ၟထာ္ ဖါၟထာ္ေဖါဟ္လီသယ္လု္ဖး သုင္းသာေဟွ၀္အြာလာၟကို၀္ဟွာေဍ၊ ဆု္ဖၚဆု္မာလု္အု္ေဟွ၀္အြာဏွ္ မာပၱံင္ကဲလာၟဆာ္ ကို၀္ဆုိ၀္ေဍ….။
ေဍာဟ္ေထာတ္ေနာတ္၀း ေယွာတ္၀ီးလာဟွံင္ သုင္းေကသာယွာၟ ေမာ၀္ၟေဍာဟ္မာန္ထ၀့္သယ္ဏွ္ ကိက္လင္ေ၀့ လူးယါင္ ခဦု႕ (ခြ)ထင္းစးေခါဟ္ ေဆာတ္ဖးရာဓနာၟ ခါင္.ေဖွ္စူးဏွ္ေဆ၀္ၟလွ္။
ႃပႜဴးလာ ဟွယ့္ထါင္ ဟွယ့္ထါင္၊ အွ္႓းေခါဟ္လံင္ဆုဂ္လု္ေဃွ၀္၊ အွ္႓းမိင္လးကႜာလု္ေဃွ၀္၊ အွ္႓းသြးေခါဟ္လု္ေဃွ၀္၊ အွ္႓းလံင့္ထာ္လု္ေဃွ၀္၊ အွ္႓းဍံဳလင့္လု္ေဃွ၀္၊ အွ္႓းဖင့္က်ာလု္ေဃွ၀္၊ ဏယ္မိင္လု္ေဃွ၀္၊ ဏယ္ဖႜိဳ၀္လု္ေဃွ၀္၊ ဏယ္႓းဏင္ၟလ၀့္လု္ေဃွ၀္၊ ဏယ္႓းဏင္ၟခႜယ္လု္ေဃွ၀္၊ ဏယ္႓းခႜံဳးဆါင္းလု္ေဃွ၀္၊ ဏယ္႓းက်ာမာန္လု္ေဃွ၀္၊ ဟွယ့္ထါင္လု္ဍံဳ၊ ဟွယ့္ထါင္လု္တု္၀ါန္႔၊ ဟွယ့္ထါင္လု္ဟွိင္း၊ ဟွယ့္ထါင္လု္ဃွင့္၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ ေဍေမာ၀္ၟဖါၟ၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ေဍဖူၟ၀ါဲ၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ ေဍ႓ုဂ္ထိင္ၟဆါင့္ဆာ၊ ဟွယ့္ထါင္အွ္ေဍထီသို၀္၊ ဟွယ့္ထါင္သုင္းဃွဳဲ႕သာယြာ၊ ဏင့္ဆာၟဆံင္းခႜါင့္၊ အါင္းလံုၟေထံဖါ၊ အါင္းထာေထံ၊ ဆံင္းေ႓့ခႜီ႕ ဖႜိဳ၀္ေ႓့ဖႜါၟ၊ ဟွယ့္ထါင္ေဆာတ္ေဆ၀္၊ ဟွယ့္ထါင္ေဆာတ္ဓံင့္၊ ဟွယ့္ထါင္ေဆာတ္မႝိက္သိင္ၟလာ့၊ ဟွယ့္ထါင္ေဆာတ္ဆု္ေသွ္ဆု္႓း၊ ဟွယ့္ထါင္ဟွယ္ဆု္ဖၚဆု္မာ၊ ဟွယ့္ထါင္ကုက္ကု္လံု႕ကါင္ကာ၊ ဟွယ့္ထါင္ပၱံင္ဆု္ဖၚဆု္မာ၊ ဟွယ့္ထါင္တာင္ေဍာဟ္ ေမာ၀္ၟဖါၟ၊ ဟွယ့္ထါင္တာင္ေဍာဟ္ဟွိင္းဃွင့္၊ ဟွယ့္ထါင္တာင္ေဍာဟ္ဍံဳတု္၀ါန္႔၊ ဟွယ့္ထါင္တာင္ေဍာဟ္အု္ဆုိဒ္အု္ဆ၊ ကဲလာၟေ၀့ကို၀္႓ႜင္ေဍ...႗။
ပ်ဳင္းေထံခြိက္လူးထုိ၀္ဟွံင္ အင္းမာေဏ၀္ၟေမ၀္လု္စယ္ ေမ၀္အါင္ သာကဲုသး ဆီ့ေဖါဟ္သယ္ေဍလူးထုိ၀္ဏွ္ ေဆာတ္ဖးပ်ဳက္ေ၀့….ႃပႜဴးလာ ဟွယ့္ထါင္ ဟွယ့္ထါင္ ဟွယ့္ထါင္အွ္ လု္ေခါဟ္ထီးေခါဟ္ဍံင္ယုိ၀္၊ ေခါဟ္အြာယင္လူးထုိ၀္…႗ ဍီးထင္းေ၀့ေမ၀္သယ္ ေခါဟ္ဍံင္လံင္ဏွ္ဟွံင္ ခါင္ၟစူးဟွံင္ေ၀့ဍးေဆ၀္ၟလွ္။
ဖႜံဳဆုိဒ္ေဖါဟ္သီး လု္ဏိင္းလု္႓ႜင္ လာခုဂ္ဖုိင္ ကို၀္ဍံဳကို၀္တု္၀ါန္႔ေဍ ခါင္ၟကံုစူးေဆာတ္၀ီးလာ ဆု္ပု္ေယာတ္ဏွ္ လု္ဏိင္းလု္႓ႜင္ ဍးကံုေလာဟ္သာေဖါဟ္လီသယ္ ဟွယ့္ထါင္အွ္ကံု အွ္လာၟေအဃွဴ႕ဃွင္၊ အွ္လာၟသုင္းေအေဟွ၀္၊ သာေအဖါန္၊ ဆု္ဟွယ့္လ၀္ဏွ္ ဏယ္ယ၀့္႓းလု္ေဃွ၀္၊ ပ်ဳက္လာၟေမာ၀္ၟဖါၟ ထူ႕ရူ႕မုင္ၟ႓်ာ ေကႜစိုဒ္ကုက္လာၟ ကု္လံု႕ကါင္ကာ၊ ေဍာဟ္ယွာၟထင္းထ၀့္၊ ယုက္ထ၀့္လာၟ ထံင္ၟသာယွာၟေခါဟ္အြာ၊ အင္းသံင္းဆ၀့္ပ၀္ လ၀္ဟွိဳင့္ေဖါဟ္လီ ရာဓနာၟေဖွ္ေ၀့ မြာဲ႓ို၀္လွ္။
ေမာ၀္ၟဖါၟ သုင္းေကသာယွာၟလု္ဖး အင္းသံင္းဆ၀့္ပ၀္ လ၀္ဟွိဳင့္မာေလာဟ္၀ယ္ ေဖါဟ္လီစူးေခါဟ္လံင္ ခါင္ၟေဖွ္ေဍလူးအြာ လု္ဏိင္းလု္႓ႜင္ လာခုဂ္ဖုိင္ ကို၀္ဏိင္းေဍဏွ္ ကဲထင္းေ၀့ လာခုဂ္ခါင္ၟစူး လင္ေဖါဟ္လင္လီ အု္ထ၀္ထ၀္ အွ္လင္ေထံေဏ၀္ၟမိင္ေ၀့ ထူ႕ရူ႕လု္မိင္ဏွ္ေဆ၀္ၟလွ္။
မူ.ယံင့္ဖါန္
၀ါေခါင္လခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့မဂၤလာပြဲ သမုိင္းအက်ဥ္း
ကရင္အမ်ဳိးသားမ်ား၏ မဂၤလာရွိေသာ ရုိးရာဓေလ့မ်ားအနက္ ကရင့္ရုိးရာ၀ါေခါင္လ ခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့ မဂၤလာပြဲေတာ္ အလြန္မြန္ျမတ္ေသာ ရုိးရာပြဲေတာ္တစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ ဤမဂၤလာပြဲေတာ္သည္ ဘာသာေရးပြဲေတာ္တစ္ခုမဟုတ္ပါ။ ေရွးဘုိးေဘးဘီဘင္ ကရင္လူၾကီးမ်ား၏ အဆုိအမိန္ ့အရ ၀ါေခါင္လသည္ မေကာင္းဆုိး၀ါးမ်ား၏ ျမဴးတူးေပ်ာ္ပါးသည့္ လရာသီျဖစ္သည္။ ထုိမေကာင္းဆုိး၀ါး ၀ိဉာဥ္(လိပ္ျပာ)မ်ားသည္ လူသားတုိ ့၏ ၀ိဉာဥ္ (လိပ္ျပာ)မ်ားထံ ခုိ၀င္ ပူးကပ္မႈျပဳတတ္သည့္အေပၚ လူသားမ်ား၏ ၀ိဉာဥ္ (လိပ္ျပာ)ႏွင့္ ပူးကပ္ကၽြမ္း၀င္မည္ကုိ အလြန္စုိးရြံသျဖင့္ မိဘဘုိးဘြားမ်ားမွာ သားသမီးေျမးျမစ္မ်ား၏ ၀ိဉာဥ္ (လိပ္ျပာ)ကုိ ေခၚျပီး သန္ ့ရွင္းျဖဴစင္သည့္ ခ်ည္ျဖဴျဖင့္ တုတ္ခ်ည္ ခ်ဳပ္ေႏွာင္လုိက္ျခင္းျဖစ္သည္။
ကရင္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ ျမန္မာျပည္ဟု ယခုေခၚဆုိေသာေဒသသုိ ့ မေရာက္ရွိလာမွီအခ်ိန္ကာလကတည္းကပင္ မြန္ဂုိးလီးယားႏုိင္ငံရွိ ကုန္းျပင္ျမင့္မွေန၍ ကရင့္ရုိးရာခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့အဂၤလာပြဲေတာ္ကုိ ႏွစ္စဥ္ ဆင္ႏႊဲလာခဲ့ၾကပါသည္။ ဟုိးေရွးေခတ္ ဘုိးေဘးဘီဘင္မ်ားသည္ ယခုေခတ္ ကၽြႏု္ပ္တုိ ့ေခတ္ကာလ လူမ်ားႏွင့္ အလြန္ကြဲျပားျခားနားစြာျဖင့္ အသက္ရွည္ၾကာၾကပါသည္။ ေခတ္မွီေဆး၀ါးမ်ားကုိ ရယူသုံးစြဲျပီး အသက္ရွည္ၾကာၾကျခင္းမဟုတ္ေခ်။ ထုိသုိ ့ အသက္ရွည္ၾကာၾကသည့္အတြက္ (ေဖါဟ္လု္ဆီ့ – လီလု္ယာ) (သားသမီးတက်ိတ္ ေျမးတရာ) ဟူ၍ ဘုိးဘြားမ်ား ေျပာစမွတ္ရွိသည္ကုိ ေတြ ့ ရွိမွတ္သားမိပါသည္။ အဆုိပါအဆက္ဆက္ အမ်ားအျပားေသာ သားသမီးမ်ားသည္ နိယာမအရ အခ်ိန္တန္အရြယ္ေရာက္ အိမ္ေထာင္သားေမြးျပဳၾကျပီး ေရာၾကည္ရာ၊ မ်က္ႏုရာ မိမိတုိ ့ ကၽြမ္းက်င္ခုံမင္သည့္ လုပ္ငန္းအစုစုျဖင့္ အရပ္ေဒသအသီးသီးသုိ ့ထြက္ခြါလႈပ္ရွား အသက္ေမြး၀မ္းျပဳၾကသည့္အခါ မိဘဘုိးဘြားမ်ားႏွင့္ အလွမ္းေ၀းကြာၾကျပီး မြန္ဂုိးလီးယားသားအႏြယ္၀င္ မ်ားႏွင့္ ထုိင္း၊ တရုတ္အႏြယ္၀င္လူမ်ဳိးမ်ားတုိ ့ႏွင့္အတူ ေရာေႏွာေနထုိင္လာၾကသည့္အတြက္ မိဘဘုိးဘြားမ်ားက မိမိ၏ သားသမီးေျမးျမစ္မ်ား ကြဲျပား ေပ်ာက္ကြယ္သြားမည္ကုိ စုိးရိမ္ပူပန္ၾက၍ ၀ါေခါင္လျပည့္ေရာက္သည့္အခါ တနယ္တေက်းသုိ ့ေနထုိင္ၾကသည့္ သားသမီးေျမးျမစ္မ်ား၏ စီးပြားေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရး အစရွိသည္အားျဖင့္ မည္ကဲ့သုိ ့ ျဖစ္ရွိေနသည္မ်ားကုိ ကုိယ္တုိင္ကုိယ္က် ေတြ ့ျမင္သိရွိႏုိင္ရန္ႏွင့္ စီမံေဆာင္ရြက္ေပးႏုိင္ရန္အတြက္ စုစည္းကာ တခ်ိန္တေနရာတည္း၌ပင္ လုိအပ္သလုိ စီမံေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းျဖစ္ပါသည္။ သားသမီးေျမးျမစ္မ်ားအတြင္း အျပန္အလွန္ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးျပီး စိတ္၀မ္းကြဲျပားမႈမရွိေစရန္ တစုတစည္းတည္း ဆုံးမဩ၀ါဒေပးႏုိင္ရန္လည္း ျဖစ္ပါသည္။
ကရင္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ ေရၾကည္ရာ၊ မ်က္ႏုရာ ျမန္မာျပည္သုိ ့ ဆင္းသက္ထြက္ခြါလာၾကသည့္အခါ အုပ္စုခြဲ၍ “ေမာ၀္ထၚ”(အမိဘက္) “ဖါထၚ” (အဖဘက္)အုပ္စုႏွစ္စု ျဖစ္ေပၚခဲ့ၾကသည္။ ထုိသုိ ့အုပ္မကြဲမွီကတည္းက တဦးႏွင့္တဦး ျပန္လည္မွတ္မိေစရန္ႏွင့္ အခ်င္းခ်င္း အသိအမွတ္ျပဳေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္ေရးကုိ ရည္ရြယ္ျပီး မိဘဘုိးဘြားမ်ားျဖစ္သည့္ ကရင့္ေခါင္းေဆာင္မ်ားက မိမိ၏ လက္ေကာက္၀တ္အသီးသီးတြင္ အမွတ္သညာအျဖစ္ ခ်ည္ဖြဲ ့ေႏွာင္ေပးခဲ့ၾကသည္။ ကရင္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ ကုိဘီသႏၱာရအား ျဖတ္သန္းရာတြင္ မုိးအမ်ားဆုံးရြာေသာလျဖစ္သည့္ ၀ါေခါင္လတြင္ ျဖတ္သန္းလာခဲ့ၾကသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ သဲကႏၱရအား ျဖတ္သန္းရာတြင္ မုိးမ်ားရြာသည့္အတြက္ အပူဒဏ္ခံႏုိင္ျခင္း၊ ေသာက္သုံးေရမ်ား အလြယ္တကူ ရရွိျခင္းတုိ ့ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ထုိသုိ ့ သဲကႏၱရာမျဖတ္သန္းမွီ တဦးႏွင့္တဦး ျပန္လည္မွတ္မိၾကေစရန္ ရည္ရြယ္၍ လက္ေကာက္၀တ္တြင္ အမွတ္အသားအျဖစ္ ခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့ေႏွာင္ေပးျခင္းျဖစ္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ ထုိ ့အျပင္ ၀ါေခါင္လတြင္ ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့သည္ လယ္ယာလုပ္ငန္းခြင္အတြင္းသုိ ့၀င္ ေရာက္လုပ္ကုိင္ၾကသည့္ အခ်ိန္အခါျဖစ္သည့္အေလွ်ာက္ အလြန္ပင္ပန္းသျဖင့္ မေကာင္းဆုိး ၀ါးမ်ား ပူးကပ္သည့္အခါ လူ၏ခႏၶာကုိယ္၌ရွိေသာ ၀ိဉာဥ္ (လိပ္ျပာ)မ်ား လႊင့္ပါးမသြားေစဘဲ အစားအေသာက္မ်ားမ်ား ပုိမုိစားသုံးႏုိင္ရန္ရည္ရြယ္၍ ခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့ျခင္း ျပဳလုပ္ၾကသည္ဟု ယုံၾကည္ၾကသည္။
ကရင္ရုိးရာခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့မဂၤလာပြဲေတာ္သည္ စင္စစ္အားျဖင့္ အလြန္ေကာင္းျမတ္သည့္ အႏွစ္သာရႏွင့္ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား ပါရွိပါသည္။ ကရင္လူမ်ဳိးသည္ စိတ္ထားျဖဴစင္သန္ ့ရွင္းျပီး၊ ကံတရားအေပၚ သက္၀င္ယုံၾကည္အားကုိးေသာ လူမ်ဳိးတမ်ဳိးျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ အစဥ္သျဖင့္ ကံေကာင္းအေၾကာင္းလွေစရန္ႏွင့္ မေကာင္းသည့္အေၾကာင္းတရားမ်ား ၾကဳံေတြ ့ ခံစားရျခင္းမ်ဳိး မရွိေစရန္အတြက္ မိဘဘုိးဘြားမ်ားမွ ေမတၱာပုိ ့သ ဆုေတာင္းပထနာ ျပဳေပးျခင္းလည္းျဖစ္ပါသည္။ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဆုိရပါလွ်င္ ကရင္အမ်ဳိးသားထုအတြင္း စည္းလုံးညီညြတ္စြာျဖင့္ ေနထုိင္လႈပ္ရွားျခင္း၊ ေကာင္းျမတ္သည့္ ကုိယ္က်င့္တရားႏွင့္ျပည့္စုံရန္ အားထုတ္ၾကဳိးပမ္းေစျခင္း၊ မိမိ၏အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓါတ္မ်ား ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္မ်ား တုိးတက္ပြားမ်ား ရွင္သန္ႏုိးၾကားေစျခင္းမ်ားကုိ ျပည္လည္လွစ္ဟႏုိးဆြေပးသည့္ ကရင့္ရုိးရာ ၀ါေခါင္လ ခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့ မဂၤလာပြဲေတာ္ကုိ အစဥ္အလာမပ်က္ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္း က်င္းပလုပ္ေဆာင္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ကရင့္ရုိးရာ၀ါေခါင္လ ခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့မဂၤလာပြဲေတာ္သည္ ေတာင္ေပၚ၊ ေျမျပန္ ့ ကရင္တစ္မ်ဳိးသားလုံး၏ မဂၤလာရွိေသာေန ့ၾကီးတေန ့ ျဖစ္ပါသည္။ ဤကဲ့သုိ ့ ကရင္မိဘဘုိးဘြာားမ်ား၏ တစ္ခုတည္းေသာ ရုိးရာအေမြအႏွစ္ၾကီးျဖစ္ျပီး ကရင္အမ်ဳိးသားအားလုံး၏ စည္းလုံးညီညြတ္ေရးကုိ တည္ေဆာက္ေပးခဲ့ေသာ ေန ့ၾကီးတေန ့ လည္းျဖစ္ပါသည္။
ကရင့္ရုိးရာ၀ါေခါင္လ ခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့မဂၤလာပြဲေတာ္သည္ ၀ါေခါင္လဆန္း ၁ ရက္မွ ၁၅ ရက္ လျပည့္ေန ့အထိ ႏွစ္စဥ္ က်င္းပလုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကျပီး လမည့္ ကရင့္သကၠရာဇ္ ၂၇၄၈ ခုႏွစ္၊ ၀ါေခါင္လဆန္း ၁၅ ရက္ လျပည့္ေန ့တြင္ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပမွ ကရင္အမ်ဳိးသားမ်ား ၀ါေခါင္လခ်ည္ျဖဴဖြဲ ့မဂၤလာပြဲေတာ္အား စည္ကားသုိက္ျမဳိက္စြာက်င္းပလုပ္ေဆာင္မည္ျဖစ္ပါသည္။
ဖားစည္သံမွ ကူးယူတင္ၿပထားသည္။
ဖါးစည္သံ
0 comments:
Post a Comment